Mobilność – czym jest, a czym nie jest

Mobilność to dość nowy termin używany w świecie treningu siłowego i treningu ogólnie. Kiedyś mówiło się o rozciąganiu czy odpowiednim rozciągnięciu danego mięśnia czy odcinka ciała. Jeżeli nie można było czegoś zrobić, to należało się rozciągać. Im więcej rozciągania tym lepiej, bo poprawiało gibkość i elastyczność i generalnie było ono panaceum na cale zło związane z kontuzjami. Niestety problem z “rozciąganiem” jest taki, ze ani nie rozciągamy mięśnia (tego nie da się zrobić), ani nie naprawiamy niczego. To co zachodzi w naszym organizmie w trakcie “rozciągania”, to adaptacja układu nerwowego do nowej pozycji mięśnia czy grup mięśniowych. Nie poprawia to naszej techniki czy motoryki, poprawia jedynie pasywny zakres pracy danego stawu.  Natomiast mobilność możemy określić jako zakres ruchu w danym stawie,  który kontrolujemy (mamy pełną stabilność) i możemy w nim wyrazić pełną sile.

Ta definicja mobilności pokazuje, że rozciąganie dające nam pasywny zakres ruchu, czyli taki którego nie jesteśmy w stanie kontrolować, nie poprawia naszej mobilności, poprawia jedynie naszą elastyczność.

Dlatego też często pomimo faktu, że jesteśmy w stanie zrobić prawie szpagat, nie jesteśmy w stanie stojąc na jednej nodze podnieść drugą tak samo wysoko jak w trakcie rozciągania do szpagatu na ziemi. 

Dlatego też praca nad mobilnością nie ogranicza się do „rozciągnięciu” po treningu. To bardzo skomplikowana i kompleksowa praca, która powinna mieć miejsce przed i po treningu, jak również w wolnych chwilach. Ważne jest by pracować w nowo nabytym zakresie ruchu, tak by układ nerwowy „zaintsalował” nowy zakres ruchu i mógł z niego korzystać. Takie podejście możecie znaleźć w dostępnych planach Stronger Athlete, Stronger Runner i każdym indywidualnym planie treningowym oraz niedługo dostępnym planie dedykowanym jedynie poprawie mobilności “Stronger Mobility“. 

A o tym jakie metody zwiększania mobilności wykorzystywać i kiedy w kolejnym artykule oraz dropsach wiedzy na FB i IG.

 

 

#dbajotechnikę #strongerathlete #trenujcodziennie

Udostępnij

Share on facebook