Trening Hybrydowy/Zespolony. Czym jest?

Łączenie dwóch przeciwnych dyscyplin jest możliwe. Tutaj dowiesz się jak to robić.

Trening hybrydowy inaczej zwany trening zespolony (ang. Conjugate Training), to trening który rozwija kilka cech jednocześnie. Mam na myśli, że plan treningowy uwzględnia rozwój siły, wytrzymałości i na przykład dynamiki. Idealnym przykładem dyscypliny, który pokazuje, że jest to możliwe jest dziesięciobój atletyczny. To konkurencja atletyczna składająca się z:

– biegu na 100m (dyscyplina szybkościowa),

– skoku w dal (dyscyplina wymagająca eksplozywności),

– pchnięcia kulą (dyscyplina wymagająca eksplozywności i siły),

– skok wzwyż (dyscyplina wymagająca eksplozywności),

– bieg na 400m (dyscyplina wytrzymałościowo-szybkościowa),

– bieg na 110m przez płotki (dyscyplina szybkościowa),

– rzut dyskiem (dyscyplina wymagająca eksplozywności i siły),

– skok o tyczce,

– rzut oszczepem (dyscyplina wymagająca eksplozywności i siły),

– bieg na 1500m (dyscyplina wytrzymałościowa).

Zatem mamy pełną mieszankę wielu składowych, które trzeba trenować – zaczynając od siły przez eksplozywność, po wytrzymałość. Kolejnym dość jaskrawym przykładem pokazującym, że można być bardzo silnym i wytrzymałym jest Alex Viada (autor książki Hybrid Athlete), który biega ultramaratony, robi też triathlon na dystansie Iron Mana i dźwiga ponad 300kg w martwym ciągu, czy przysiadzie. Nie dość, że ma takie wyniki siłowe i może biegać długo to przebiegł milę (1600m) w czasie 4:30.

Wygląd jednostek treningowych

Zatem jak powinien w skrócie wyglądać plan treningowy by móc rozwijać nasz organizm w wielu kierunkach jednocześnie? Ano każda jednostka treningowa powinna skupiać się nad rozwojem jednej konkretnej dziedziny. Gdy robimy trening biegowy skupmy się  nad rozwojem szybkości albo nad rozwojem wytrzymałości (nie zapominajmy o technice 😉 ), gdy zaś robimy trening siłowy, skupmy się nad rozwojem siły lub dynamiki (tak jak w programowaniu Westside Barbell, w którym mamy dzień „Dynamic Effort”). Dajmy organizmowi jasną stymulację, do której ma się zaadaptować.

Dlatego też w planach z serii Stronger Athlete możecie znaleźć podział na 3 różne dni w trakcie mikro cyklu, każdy z nich skupia się na czymś innym. Podobnie jest w Stronger Runner, aczkolwiek w tym planie treningi na siłowni mają za zadanie wspierać treningi biegowe.

W kolejnym artykule opiszę jakie jednostki treningowe można łączyć i dlaczego.

 

Udostępnij

Share on facebook